..sedetik lebih..

Thursday, March 24, 2011

♥ "kahwin awl" all about ♥


baru kjp td baca kt fb, notes someone yg mngisahkan perkahwinan awl. sbnrnya ak dh byk baca dh entry2 sal kahwin awl ni..tp yg kali ini dh terjawab semua persoalan ak. ak mngaku ak ada niat utk berkahwin awl selepas tamat pngajian. ramai gak yg tnya "x awl sgt ke?", "dh de duit ke", "xpk ke kehidupan pas kahwin?"..em, ble pk je sal bnda ni, pas2 dpt komen2 cm ni, tiba2 ak pon was2 la sal niat ak ni..hehe..so, ak cuba lg mencari..mencari smpi dapat..n there ! ak dh dpt jwpn..

ok, btol, ak x teringin sgt nk wedding yg bsr2, meriah..ak juz nk yg simple..sekadar ikut suruhan agama kita..tujuan mmbuat knduri hnya utk mngwar2kn perkahwinan..bkn menghebahkan..lain 2..war2 hnya beritahu scra simple, dan mnghebahkan secara bsr2 bsrn..btol, ak x ase sket pon nk wat bsr2..sbb bg ak, 2 sume mmbazir..klo nk bg hntran mhl2 2,ckuplah skdr hadiah utk yg tersyg..tp ak x ckp la xpyh nk bg hntaran ni..tp semuanya terpulang kpd org..n back to the note yg ak baca td, die berkahwin awl seawal umur 23 thn n still blaja..n perkahwinan die xde pon hntran..ak salute die tp ak ni nk jgk la hntrn kn..hehehe..nmpk cntik dlm gmbr..:)

btol kata org 2, Islam mudah..Islam x suruh bg hntran berpuluh2 ribu n wat kenduri kt hotel2..sbb khidupan pas kahwin, kte yg tnggung, bkn org lain..so, buat apa kte nk tyg kt semua org dgn hntrn yg berpuluh2 ribu dan knduri yg mewah sdgkn ble ssh pas kahwin xkn dorang yg bg kita duit kn? baik la kte smpan duit2 utk knduri yg bsr2 2 utk ank2 and sewa2 umh, kereta..kn lg bgs?ye, ak hrp sgt ak ada kekuatan utk jd perempuan yg mcm 2..:)

n yes, ak still nk truskan niat ak utk berkahwin awl..tjuan?utk mncari ktnangn..dan ak x nk tmbhkan dosa dgn merindui kepada org yg bkn muhrim kita, dan mngingati dgn org yg bkn muhrim ak..so, Allah ada ckp, rndu pada suami dpt phala, igt pada suami, kte dpt phala..so, ak nk cri ktnangan 2 semua dgn igt dan rndu dgn cara yg halal :) sweet kn? kalau laaaa boleh kn...heheheh

n yg mnjadi kerisauan ak adalah.........persetujuan dari pihak parents lelaki...=,='
tp xpe, ak akn cuba sdaya upaya dan xslh kita berkeras utk sesuatu yg mulia kn?tp, itu pon semua nya jdoh..dan kalau dh bkn jdoh?kte nk wat cne? ak doa sgt2 supaya ak tbh hadapi dugaan kalau itu bkn jdoh ak :)

n yes ! sy nk kawen awl dan xkn pedulikan apa org kata..sbb bkn sbb kahwin kte hdup ssh sbb Allah x kn ttup pntu rezeki utk sesiapa yg mndirikan rumah tgga..sapa kte nk mmpersoalkan pntu rezeki org kn?Allah pmberi rezeki dan kte hnya mnerima..dan ak akn berusaha utk mnjadi yg terbaik dan bijak dlm mngawal situasi dan mnghadapi situasi ! :) aja aja fighting ! :)


"Wahai anak-anakku, jika kamu semua telah mempunyai keinginan untuk berkahwin, maka beritahulah kepada ku, InsyaAllah aku akan berusaha untuk mengahwinkan kamu. Kerana apabila seseorang manusia telah melakukan zina maka ketika itu Allah SWT cabut iman mereka dari hatinya."

يا معشر الشباب من استطاع منكم البأءة فليتزوج فاءنه أغض للبصر و أحصن للفرج و من لم يستطع فعليه بااصوم فاءنه له وجاء

Maksudnya: “Wahai pemuda(belia) sesiapa yang mampu dikalangan kamu untuk (berjima) maka berkahwinlah, Sesunguhnya ia menundukkan pandangan kamu, memelihara kemaluan mu(kehormatan) dan bagi sesiapa dikalangan kamu yang tidak mampu dengannya adalah dengan berpuasa. Sesungguhnya ia adalah pencegahnya”

وأنكحوا الأيامى منكم والصالحين من عبادكم وامائكم ان يكونوا فقراءيغنهم الله من فضله والله واسع عليم

Maksud firman Allah swt: “Dan kahwinlah orang-orang bujang diantara kamu dan orang-orang yang layak berkahwin dari hamba yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin,Allah swt akan memberikan kemampuan kepada mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas pemberiannya lagi Maha Mengetahui”.

...amin...

1 comment: